-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41947)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16916)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2869)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2210)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1696)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:28219 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

از نظر عقلي وجود ولايت فقيه چه لزومي دارد؟
در اين رابطه، ادله عقلي متعددي وجود دارد كه اولاً هر يك از زاويه خاصي مسأله را مورد بررسي قرار مي دهد و ثانياً برخي از آن ادله، مستقلات عقليه است و برخي ملازمات عقليه. يكي از وجوه عقلي كه به اختصار بدان اشاره مي كنيم اين است كه يكي از مباحث مهم فلسفه سياست، ويژگي ها و اوصاف رهبران است. به عبارت ديگر اين سؤال همواره وجود دارد كه آيا «رهبر و شخص اول حاكم در يك جامعه، چه كسي و با چه خصوصياتي بايد باشد؟» در پاسخ به اين سؤال، ابتدا دو فرض قابل تصور است: 1- هيچ معيار و ويژگي خاصي لازم نيست. 2- وجود يك سري ويژگي ها و خصوصيات لازم است. بطلان فرض اول كاملاً بديهي است؛ زيرا همواره بناي عقلا بر اين بوده است كه براي ابتدايي ترين سطوح مديريت در جامعه، در جست وجوي افراد ذي صلاح با ويژگي هاي خاصي باشند؛ چه رسد به مديريت كلان اجتماعي كه سرنوشت يك ملت را در ابعاد گوناگون رقم مي زند. بنابراين فرض دوم تعيّن مي يابد. در فرض دوم يك سري ضوابط و ويژگي هاي عام است كه همه عقلاي عالم وجود آنها را ضروري و لازم مي دانند؛ از قبيل: 1- دانش و بينش سياسي و اجتماعي، 2- تدبير، 3- قدرت مديريت. اما آيا اين مقدار براي رهبري يك جامعه كافي است؟ جواب اين سؤال در گرو ساختار يك حكومت، اهداف تشكيل آن و خاستگاه و پايگاه ارزشي و مكتبي آن است. شايان توجه آن كه حكومت اسلامي، حكومتي مبتني بر احكام و ارزش هاي الهي است و در آن: اولاً جست وجوي سعادت دنيوي و اخروي انسان ها ملحوظ است و ثانياً راه تأمين اين هدف نيز، در احكام و ارزش هاي الهي تعيين گرديده است. لاجرم كسي كه در رأس چنين حكومتي قرار مي گيرد، علاوه بر دارا بودن شرايط عام لازم براي رهبري يك جامعه، بايد از دو ويژگي ديگر نيز برخوردار باشد: 1- شناخت دقيق نظام حقوقي و احكام و هنجارهاي الهي و توان كشف و استنباط آنها از منابع و مصادر اصلي در برخورد با مسائل گوناگون اجتماعي (فقاهت). 2- تعهد والتزام و پاي بندي به احكام الهي (عدالت) و دوري از اوصاف اخلاق رذيله و اجتناب از دنياپرستي و هواخواهي (تقوا). ازاين رو قانون اساسي شرايط رهبر را چنين معرفي مي كند: 1- صلاحيت علمي لازم براي افتا در ابواب مختلف فقه، 2- عدالت و تقواي لازم براي رهبري امت اسلام، 3- بينش صحيح سياسي و اجتماعي، تدبير، شجاعت، مديريت و قدرت كافي براي رهبري.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.